torstai 15. syyskuuta 2011

Itäkeskuksen gigantti

Selatessani mainoksia silmiini osuu jokin erityisen edullinen tarjous gigantissa. Maanantaina menen itäkeskuksen giganttiin noin tunti avaamisen jälkeen noutamaan tuotetta, jota  on luvattu olevan 200 kappaletta myymälää kohden. Menen ovesta sisään, huomaan, että kauppa on suhteellisen tyhjä ja lähden etsimään tarjoustuotettani. Äkkiseltään en löydä kyseistä tuotetta, joten kysyn neuvoa lihavalta myyjältä, jolla on rasvaiset hiukset ja huurtuneet rillit. Vastauksena perus eioota, eli tuote on kuulemma päässyt jo loppumaan. Tässäkohtaa voidaan jo todeta, että onpas gigantilla tänään helvetin nopea kassa, sillä pelkästään 180 tuotteen myymiiseen tunnissa pitäisi mennä 20 sekuntia/asiakas. Tämän jälkeen myyjä sitten suosittelee vastaavaa tuotetta, merkkinä on joku helvetin matsui ja hintakin vain 5 euroa enemmän, kuin tarjoustuotteella. Ei kai kukaan osta jotain vitun matsuin lelua, kun on luvattu paremman merkkistä halvemmalla? Poistun paikalta jälleen kerran pettyneenä gigantin palveluun.

Toisena kertana, kun päätin hakea itäkeskuksen gigantista edullista tarjoustuotetta, menin paikanpäälle odottelemaan noin 10 minuuttia ennen liikeen avaamista. Olin muuten ainut tarpeeksi hullu, joka päätti näin tehdä, joten olin ensimmäinen, joka kauppaan astui. Tälläkertaa tuotetta oli jopa hyllyssä, mahtavat 6 kappaletta, vaikka sitä oli luvattu olevan 200 kappaletta. Tähän voimme vielä lisätä, että tuotetta olisi mahtunut hyllyyn varmasti ainakin 20-40 kappaletta kerrallaan, joten on turhaa ajatella, että varastossa näitä olisi ollut lisää. Onneksi tälläkertaa sain sentään tuotteen, jota lähdin hakemaan, mutta joltakulta se tosin jäi varmasti saamatta pienen lukumäärän vuoksi.

Vaikka useimmiten myymälöiden tarjoukset eivät koske henkilökuntaa, niin gigantilla näin ei kuitenkaan tunnu olevan. Ahneet kusipäämyyjät hamstraavat aina suurimman osan tuotteista itselleen,  vaikka asiakkaillekkin on asetettu rajoitus 1/turpa. Luokkatoverini ammattikoulussa vuosia takaperin kertoi, että eräs hänen kaverinsa toimi gigantissa myyjänä. Heillä oli tapana pyöritellä näitä tavaroita niin, että saavat itse vähän lisäprovikkaa myyjänä toimimisesta. Ymmärtääkseni homma toimi kutakuinkin niin, että kun tuotetta piti tilata lisää myymälään, niin myyjät toivat omasta "varastostaan" tavarat kauppaan ja ottivat maksun. Itäkeskuksen gigantin myyjät tuntuvat harrastavan tätä aivan helvetisti, enkä usko sen olevan edes laillista. Aika helvetin surkeaa toimintaa!

Yleisesti ottaen gigantin palvelu (ainakin tässä kyseisessä myymälässä) on ollut niin perseestä revittyä, että olen lopettanut kokonaan kyseisessä kaupassa asioinnin. Myyjiä on liian vähän ja jos haluat palvelua, saat odottaa sitä ainakin vartin. Tämän jälkeen huomaat itse tietäväsi tuotteesta enemmän kuin tämä tekniikan ihmelapsi, joka ei kykene vastaamaan suorasti yksinkertaisempaan kysymykseenkään. Ilmeisesti minun pitäisi tavuttaa kysymys, jotta tämä jälkeenjäänyt apina osaisi tulkita sen jotenkin.

Nykyisin olen suosinut markantalon verkkokauppaa, sillä vaikka gigantin ja markantalon tavarat tulevat samalta varastolta, on markantalolla lähes poikkeuksetta edullisemmat hinnat ja ihan mitä tahansa ostaessasi saat kotiinkuljetuksen kaupanpäälle. Tällainen verkkokauppa sopii erinomaisesti vaikkapa sosiaalisesti syrjäytyneille puutarhatontuille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti